Eerste avonturen in Kenia - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Renee Dongen - WaarBenJij.nu Eerste avonturen in Kenia - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Renee Dongen - WaarBenJij.nu

Eerste avonturen in Kenia

Door: Renee van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Renee

13 Oktober 2014 | Kenia, Kisumu

Hoi allemaal,

Op het moment van schrijven zit ik alweer in het verre buitenland, daarom is het weer tijd om mijn reisblog in leven te roepen.
Deze keer heb ik het vliegtuig naar een nog totaal onbekend werelddeel gepakt.

Eer gisteren vloog ik namelijk voor 2 maanden naar Kenia, om daar veldwerk te doen voor mijn MSc. Thesis. Je thesis is je eigen onderzoek van 6 maanden ter afsluiting van je Master. De kansen binnen mijn Leerstoelgroep (waar ik afstudeer) zijn enorm dus ik had nogal wat keuze. Ik wilde graag wat doen met Landschapsevolutie, daaronder vallen bijvoorbeeld bodemerosie processen. Daarom was Kenia dan ook een perfecte locatie.

Ik ben hier samen met Chantal, een PhDer die in hetzelfde gebied ook onderzoek gaat doen. Het veldwerk kunnen we dus prima combineren, wat wel echt fijn is met het type veldwerk dat je moet doen tijdens mijn studie. Chantal is ook 1 van mijn begeleiders, één van mijn andere begeleiders is Lieven die deels aan de Universiteit Wageningen werkt maar ook deels voor ICRISAT in Nairobi werkt. Lieven woont dan ook in Kenia en heeft qua logistieke zaken al veel voor ons kunnen regelen. Chantal en ik gaan onderzoek doen voor het programma CCAFS (Climate Change, Agriculture and Food Security). Dit is een programma waarin ze boeren willen helpen met het verbeteren van de voedselzekerheid en het aanpassen op Climate Change.

We gaan naar een gebied waar veel landbouw plaatsvind helemaal in het westen van Kenia, vlak bij het Victoriameer. Het is een gebied waar nog veel gedaan kan worden aangezien maar 1 procent van de bevolking het hele jaar door voldoende eten heeft. Er vindt ook veel bodemdegradatie en erosie plaats waardoor de landbouw nog slechter wordt. Daar ga ik dus mijn onderzoek over doen, in artikelen heb ik al gelezen dat ongeveer 40 procent van het landschap last heeft van actieve erosie dus ik verwacht wel wat tegen te komen.
Chantal gaat bodemkaarten van landkwaliteiten maken, daarvoor gaan we heel veel bodembeschrijvingen doen en bodemmonsters verzamelen. Ik ga mijn onderzoek doen naar bodemdegradatie en erosie in het gebied, dit probeer ik te linken aan wat dat voor de landkwaliteiten betekent. Voor mijn veldwerk moet ik dus veel erosielocaties analyseren maar daarnaast ook boeren interviewen. Met deze informatie ga ik in Wageningen proberen de erosieprocessen in het gebied te modelleren. Als dat model werkt kun je er veel andere input in gooien zoals toekomstig klimaat vanwege climate change, of verschillende landgebruiksmethoden van boeren.

Gisteren stond ik om half 5 mijn wekker om naar Schiphol te vertrekken, via Londen zijn we op Nairobi gevlogen waar we om 00:00u pas in ons hotel waren. Lange dag reizen dus. In het vliegtuig had ik echt mega niesaanvallen, dacht echt dat ik een acute allergie had opgelopen ofzo. Die allergie is dus vliegtuigen want heb nu nergens meer last van. Op het vliegveld aangekomen stond onze taxi al klaar om ons naar ons guesthouse te brengen. Tenminste, dat was het plan. Maar dat guesthouse was diezelfde week nog van locatie gewisseld dus de taxichauffeur wist niet waar het precies was. Lastig is ook nog dat niet alle straten straatnamen hebben en alle huisnummer kriskras door elkaar stonden. Uiteindelijk het guesthouse gebeld en met wat aanwijzingen als, achter de Montessori school etc. hebben we het kunnen vinden. Vandaar dat we daar dus pas zo laat waren!

De volgende ochtend ging het ook super goed toen ik nèt onder de douche stond en die had bedacht ermee op te houden. Geen douche voor mij dus die dag, dan maar lekker de deur even openzetten voor wat frisse lucht. Maar die wilde dus niet meer van slot af.. Na 10 minuten proberen maar de receptie gebeld die ons uit onze eigen kamer hebben gered, haha was een mooie start! Rond 9 uur stond Lieven klaar om ons op te halen, hij nam ons eerst mee naar ICRISAT op het terrein van The World Agroforestry Center. Daar moesten we even bij de grote baas komen vertellen wat voor onderzoek we precies gaan doen, ook nog wat collegas gesproken die nog met goede tips kregen van data die we waarschijnlijk ook nog kunnen krijgen. Daarnaast werd Chantal gevraagd om haar eindpresentatie te komen doen op een internationale ICRISAT meeting die na ons veldwerk in Nairobi plaatsvind. Super vet, naar afdeling Nairobi zijn er dan uit alle hoeken van de wereld mensen aanwezig. Ben benieuwd of het doorgaat, anders is het wel een hele gave ervaring.

Affijn, na het gesprek kregen we een 4 wheeldrive mee van ICRISAT voor de komende weken veldwerk in ons gebied. De eerste dagen gaan Lieven en Anthony (Keniaanse collega die ook deels in Wageningen zijn PhD gaat doen) mee op veldwerk om de boel op te starten, daarna gaan Chantal en ik alleen aan de slag. Toen zijn we onze tocht naar ons onderzoeksgebied helemaal in het westen begonnen. Toen we Nairobi uitreden hadden we plots een prachtig uitzicht op de beroemde Rift Valley. Een enorme lage vallei tussen 2 hogere delen in, op de rand zagen we Mount Longot een vulkaan. Onderweg zag ik ineens zebra’s lopen een eindje verderop, was heel vet. Ook nog aapjes en een soort van gazelles gezien. Verder alleen maar kuddes met Koeien, schapen en ezels die hier veel gebruikt worden om karretjes te trekken.
Vandaag was het een lange rit, de wegen waren verrassend goed op enkele stukjes na. Op 1 punt waren ze over een lang stuk aan de weg aan het werken terwijl het verkeer er dwarsdoorheen reed, lekkere chaos dus.

Het klimaat bevalt tot nu toe ook goed. Niet zo extreem warm en vochtig, wel is per vandaag het regenseizoen begonnen (Hiep hoi!). De mensen zijn enorm vriendelijk en heb me nog geen moment onveilig gevoeld. Wel heb ik me verbaasd over in wat voor rotzooi de mensen hier eigenlijk leven. We zitten in het natte gedeelte van Kenia en door de regen is alles een enorme modderpoel geworden en daar middenin vind het leven plaats. Daar in zijn piepkleine kraampjes gebouwd en doen mensen hun dagelijkse boodschappen. Morgen gaan we de eerste grote verkenningstocht doen, ben heel benieuwd hoe ons gebied er verder uitziet.

Nu eerst dus 6 weken veldwerk doen en daarna nog 2 weken op vakantie met mijn broer Tim die voor de laatste 2 weken komt overvliegen. Samen gaan we op Safari en waarschijnlijk Mount Kenya beklimmen. Tja, als je in zo’n land bent dan moet je er ook even van genieten toch ;).

Liefs Renee

  • 13 Oktober 2014 - 22:41

    Sjaak:

    Heey Ronnie,
    Het klinkt geweldig! heel veel succes met verkennen en opstarten! :)
    XX

  • 14 Oktober 2014 - 04:35

    Josti:

    Klinkt goed!! veel plezier

  • 16 Oktober 2014 - 18:07

    Thomas:

    Het klinkt awesome, Ronnie!
    Veel succes en plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee

Actief sinds 30 Juni 2012
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 18313

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2014 - 30 November 2014

Veldwerk in Kenia

03 Mei 2013 - 10 Juli 2013

Asia Adventures

01 Augustus 2012 - 31 December 2012

Studeren in Sogndal, Noorwegen

Landen bezocht: